GoldTreat

Ja så kallas metoden att sätta små guldspiraler runt t ex en led. Eftersom man ofta sätter dom i akupunkturpunkterna (i alla fall i andra länder) kallar man det även permanent guldakupunktur.

I veckan pratade jag med en veterinär på Blå stjärnan i Borås som är den klinik i Sverige som utför ingreppet. Det finns fler svenska veterinärer som är utbildade i metoden men den görs bara i Borås.

Veterinären berättade i alla fall att under de 2 år som hon använt goldtreat så har alla patienter blivit bättre.  Den som det tog längst tid dröjde det 4 månader innan man märkte skillnad. De flesta har noterat förbättringar redan efter 14 dagar då de gärna vill att man kommer tillbaka.  De rekommenderar rehab efteråt.

När jag undrade varför det är så svårt att hitta info om detta och varför försäkringsbolagen inte vill pytsa så sa hon att det inte finns vetenskapliga bevis för att det fungerar. Man kan inte förklara varför det fungerar. Att alla patienter blir bättre spelar tydligen ingen roll.

I alla fall betalar man allt själv. Nu omfattas ju inte Brunos höfter av försäkringen.  För en höft behövs 14 spiraler så då kostar det 11.200 kr. Man lämnar in hunden på morgonen/förmiddagen och hämtar ca 2 timmar senare….. Koppelpromenad i 2 veckor, ett gratis återbesök då de för sin egen skull vill ha återkopplingen och sen ska det vara bra.

Den tyska veterinären pratade om rörelseanalys innan op för att se vilka leder som ska åtgärdas, detta gör man tydligen inte i Sverige. Däremot röntgas hunden före och efter ingreppet för att se att spiralerna hamnat rätt.  Ju mer jag funderar och läser verkar detta faktiskt vara ett alternativ för Bruno.

Bilderna är lånade från goldtreat.com 

14 reaktioner till “GoldTreat

  1. Hemskt vad mycket pengar (djur) sjukvård kostar men vad gör man!

    Så då blir det kanske vattentraskning för er också i framtiden, det är åtminstone inte svindyrt, mycket billigare än jag väntat mig.

    1. Ja det är sjukt mycket pengar. Och jag har aldrig fattar varför det är 25% moms på djursjukvård?
      Men vetten berättade snabbt och glatt att de samarbetar med GEMoneybank =)

      1. Jo numera säger ju tandläkarna också glatt att de har avtal med någon bank. Men GE skulle jag inte låna av, hög effektiv ränta efter ett tag!

  2. låter bra tycker jag. ska kontakta dom snart men har inte dom pengarna just nu, men om några månader hoppas jag!

  3. ja vi räknade på det och förutsatt att det håller och berit håller i ca 6 år så är det halva kostanden (räknade då 12000) mot vad man skulle lägga ¨på rimadyl! så det är ju bara det att det är en klumpsumma, men inte så stor att man inte överlever ju. snart så! 🙂

    1. Så pass! Hade ingen aning om att rimadyl kostar så mycket men det är klart. Då blir det ju faktiskt lättare att bestämma sig för ett ingrepp som görs en gång, håller livet ut och inte har några biverkningar. Berätta gärna hur det går med Berit. Även om hon har ett annat problem är det intressant att veta!

  4. Vad konstigt att det då inte görs några studier, så att det kunde finnas belägg för behandligen och det kunde gå på försäkringen!
    /Johanna

    1. Hon sa faktiskt på slutet att en amerikan skulle påbörja en studie för att försöka fastställa exakt vad som gör hundarna (och katterna) bättre. Men så sa hon direkt att hundägaren ändå skulle få bekosta ingreppet….
      Visst vore det bra om försäkringen kunde betala en bit i alla fall eftersom det finns hundar som inte tål piller och då kan få ett smärtfritt liv. Nu får inte Bruno någon ersättning för det som är hd-relaterat eftersom han är en liten tysk oäkting <3.

  5. Hej!
    Sitter och googlar info om goldtreat, fick höra talas om detta först igår!
    Såg ditt inlägg och ville bara fråga: gjorde du detta på din hund? Vill du får du väldigt gärna kontakta mig på min mail och berätta mer!!
    Mitt lilla hjärta blev påkörd av en buss för 2 år sedan och har nu fått artros i sitt knä. Fungerar denna metod skulle jag bli världens lyckligast!! Hoppas den funkade för dig!!
    🙂
    Mvh Marie silfver

    1. Hej Marie!

      Vad trist med din vovves olycka, det kan gå så fort =(

      Nej, det blev ingen goldtreat-behandling för Bruno. När jag fick röntgenplåtarna från första veterinären visade det sig att diagnosen var fel och i slutändan blev det en knäoperation på ett annat djursjukhus. Du kan läsa om det på om du väljer kategorin hd/ledproblem…. Nu är det inte aktuellt med goldtreat för Bruno men med en ung hund skulle jag nog prova även om det kostar en del ur egen ficka. Priset beror ju på hur många guldspiraler de sätter.

      Du kan ju ringa och prata med Borås. Åsa nånting hette hon som jag pratade med men jag hade fått ett annat namn så de kanske byts av. Jag hade även en hel del kontakter med tyska veterinärer, där är det en vanlig op idag med goda resultat.

      Lycka till med vovven, hoppas du hittar något som funkar för er

      MVH Kerstin

      1. Tack för ditt svar!
        Precis kommit hem med en lite sömnig vovve. Artoskopin idag gick bra men tyvärr va diagnosen inte så bra. Kraftig inflammation i leden och stora brosk ”skador”, detta pga artrosen han fått efter olyckan..
        Idag diskuterades steloperarion ab knäleden., vilket, vad jag förstått, är väldigt ovanligt..
        Usch, vad jobbigt det är när ens små hjärtan inte mår så där bra som dom förtjänar!!
        Har förresten mailat Borås!

      2. Vad jobbigt. Är det nåt jag lärt mig av alla olika skador så är det att konsultera en annan veterinär när det gäller större saker. Kommer de fram till samma vet man och kommer de fram till nåt annat får man iaf ett alternativ. Hoppas ni hittar en bra lösning för din vovve.

Lämna en kommentar